Doe niet zo moeilijk | Online reviews

Bekijk hier het actuele nieuws over relativeren

Reviews van: 'Doe niet zo moeilijk,
de kunst van het relativeren
'

Happinez - Och, het kan erger: zo leer je te relativeren
Door Dorien Vrieling

Sommige mensen zijn ware meesters in het relativeren. Ze stoten keihard hun teen en zeggen meteen: 'Een been eraf is erger.' Hun verkering maakt het uit en na een week zeggen ze al: 'Meer vissen in de zee.' Hoe doen ze dat toch?

Bij tegenslag weet je vaak best dat wat jou overkomt, niet het allerergste ter wereld is. Maar die wetenschap zorgt er nog niet voor dat je het ook zo vóelt, laat staan dat je je eroverheen kunt zetten. Een collega die promotie krijgt en jij niet, de tweede fiets die binnen een paar maanden voor je deur vandaan gejat wordt, een sneer van je beste vriend: je kunt je er zomaar een dag rot over voelen, of zelfs veel langer.

Toch is het mogelijk om te leren makkelijker je schouders op te halen bij vervelende gebeurtenissen, schrijft lichaamstaalexpert en schrijver Frank van Marwijk. In zijn boek 'Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren' zet hij verschillende technieken op een rij.

Lees verder op Happinez...

BOOKADDICT.NL - In de spotlight: De kunst van het relativeren
Door Priscilla Vaes

Het boek van Frank van Marwijk geeft je een verdieping in het menselijk gedrag en de gedachten die we hebben. Het laat zien hoe je naar jezelf kijkt, maar ook naar de ander.

Het boek zet je aan het nadenken en juist dat nadenken is onderdeel van reflectie en daarmee relativeren.

Hoofdstuk 10 sprak mij aan omdat daarin ook de humor wordt besproken waarmee je ook makkelijker kunt relativeren. Iets wat ik persoonlijk steeds wat vaker doe. (Niet teveel uiteraard, anders zouden andere mensen mij zomaar niet meer serieus kunnen nemen ;) )

Ik vind dit boek absoluut een aanrader voor een ieder die meer wil weten en leren over zichzelf en onze denkwijzen. En daarnaast ook een ieder die graag wat meer zou willen leren relativeren. Het boek is nuttig en leerzaam en het bespreekt absoluut een onderwerp waar je veel van kunt leren!

Frank van Marwijk houdt absoluut rekening met de ander door zijn wijze van schrijven. Hierdoor leest het boek en de theorie middels voorbeelden ook gemakkelijk weg. Niet geheel onbelangrijk uiteraard!

Lees de hele recensie op Bookaddict.nl

Boekrecensie: Doe niet zo moeilijk De kunst van het relativeren
Door Ed van Sliedrecht

Twijfel je aan ontslag, het maken van een wereldreis of de aanschaf van een camper? Voel je of zeggen anderen dat je regelmatig gestrest reageert, denk je dat je onmisbaar bent en ben je ondanks de spanning in je lijf nog in staat om dit boek te lezen? Na tweehonderdvijftig bladzijden niet meer moeilijk doen laat je alles voor wat het is, vraag je jezelf af waar je al die tijd mee bezig bent geweest en dringt het tot je door dat doodgaan het einde van je carrière is. Pas als je de relativiteit van dingen kunt inzien en het gevoel van belangrijkheid kunt loslaten, kun je je problemen een stuk rustiger benaderen.

Bij de kunst van het relativeren - of is het kunde - gaat het erom dat je dingen in verhouding leert zien. Op heldere wijze toont de auteur zes technieken uit de cognitieve gedragstherapie, verduidelijkt met een gedragsexperiment over het lot dat wordt bepaald door het toeval, over de sneeuwpop die verdwijnt om weer nieuwe ontdekkingen te doen, over opwaarts en neerwaarts vergelijken, cognitieve dissonantie, uitstelgedrag, een gezonde dosis desinteresse en over ergernissen, voorvallen die worden veroorzaakt door (verkeerde) interpretatie, zelfbeklag, wantrouwen, misgunnen en jaloezie.

Wil je op een andere manier tegen je moeilijkheden aankijken en lucht geven aan je zorgen, dan raad ik je aan om dit boek op je nachtkastje te leggen ook al relativeert de schrijver zijn pil met de woorden: 'Wat een geluk dat dit boek geschreven is. Maar als het niet geschreven was en ik een ander boek gelezen had, had ik de afwezigheid niet gemerkt. Mijn leven zou ook gewoon doorgegaan zijn. Hooguit een paar duizend mensen zullen het lezen. De overige miljarden niet. Dus ik ben redelijk uniek, maar zal iemand dat verschil merken? Als je dit overdenkt, kan dat enorm helpen om de dingen in verhouding te zien. En dat helpt weer te bepalen wat belangrijk is.'

Lees de hele recensie op stressplein.nl

Boekrecensie: "Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren" Frank van Marwijk
Door Conny Schelvis-Mens

Na een inleiding, waarin elk hoofdstuk heel kort langskomt zodat je een idee hebt wat je te daarin kunt aantreffen volgen er 11 hoofdstukken met praktijkvoorbeelden en tips hoe je het in een ander perspectief kunt zien. Vervolgens een nawoord en een bronnenlijst. Geen dankwoord wat op zich wel grappig was. Ik begin namelijk bij een recensie exemplaar altijd met het doorbladeren van een boek en lees dan het dankwoord. ( mijn tic denk ik dan maar). Hier stond letterlijk: "en nu verwacht je een dankwoord? Tja, doe niet zo moeilijk! Zo'n dankwoord leest tóch niemand." Deze heerlijke komische (en relativerende) toon is de schrijfstijl wat je in het hele boek terug zult vinden. Het is heerlijk luchtig en toegankelijk, met soms een kleine beetje (zelf-) spot wat het zeer prettig maakt om te lezen.

Het boek heeft een duidelijke opzet, je kan ook makkelijk freewheelen tussen de hoofdstukken door zonder de draad kwijt te raken. Hierdoor zit er soms wel eens een korte herhaling in de tekst maar dat was voor mij niet storend. De hoofdstukindelingen en het lettertype zijn ook prima en de cover nodigde mij echt uit dit boek op te pakken.

De kunst van het relativeren is denk ik te beseffen dat je tevreden moet zijn met wat je zelf kunt doen en dat je niet verantwoordelijk bent van het gedrag van een ander. Dat iedereen zijn eigen manier van reageren heeft op een situatie is niet iets wat jij in de hand hebt. Je kunt wel je eigen gedrag, de manier waarop jij met iets omgaat veranderen. Door zelf luchtiger naar zaken te kijken en te bedenken dat de wereld niet stopt met draaien als iets niet zo loopt als dat je zou willen maakt het allemaal beter te behappen. Hierdoor straal je denk ik meer rust uit en daar zijn je collega's ook mee gebaat.

Naast kunst van het relativeren is het wel noodzaak dat je zaken ook weer niet te klein maakt. Daardoor zou je je collega's juist tegen je in het harnas kunnen jagen omdat ze zich dan niet serieus genomen voelen. Een mooie middenweg daarin vinden en vervolgens het grote plaatje proberen te blijven zien geeft je meer rust en daardoor zal het werk wat gedaan moet worden ook eerder voor elkaar zijn.

Na het lezen van het boek ben ik mij nog meer bewust van wat ik nu echt belangrijk vind en probeer ik het allemaal inderdaad vanuit een andere positie te bekijken en meer rust te vinden door af en toe eens hardop te denken "doe niet zo moeilijk !"

Lees de hele recensie op Conniesboekkies

Door Veronique Janssen

Frank van Marwijk heeft een fijne schrijfstijl en je wordt direct meegenomen in het verhaal. Het boek leest makkelijk en je wilt door lezen. Een abstract onderwerp, zoals relativeren, maakt Frank van Marwijk interessant en inspirerend met voorbeelden en mooie zinnen.

Naast de stijl van Frank van Marwijk is ook de vormgeving van 'Doe niet zo moeilijk' heel tof! Dit maakt het boek aantrekkelijk om op te pakken en te lezen. De cover spreekt me aan.

Er zitten ontzettend veel boodschappen in dit boek verwerkt. Elke keer dacht ik: "Dit is waardevol!" Je kunt ontzettend veel uit dit boek halen. Het werkt heel motiverend en inspirerend.

Soms is het een beetje herhalend. In het begin wordt er een overzicht gegeven van wat je kunt verwachten. Deze is net iets te lang.

Er worden verschillende theorieën genoemd. Elke theorie wordt direct omgezet naar voorbeelden en de praktijk. Je kunt direct aan de slag. Er zit ook een persoonlijke kant aan het verhaal. Frank deelt eigen ervaringen en gevoelens. Hij toont een mooie kwetsbare kant.

Wanneer je meer wilt leren over relativeren,
dan is 'Doe niet zo moeilijk' zeker een aanrader!
Het is inspirerend!

Luchtig, humoristisch en ongedwongen - NBD Biblion
Door Drs. Ben Daeter

Frank van Marwijk (1960) is een bekende Nederlandse sociotherapeut en lichaamstaalexpert die zijn sociaal-psychologische inzichten combineert met scherpe observaties uit de praktijk. Hij zet ons aan om tot een andere levensinstelling te komen en de kunst van het relativeren te gaan beheersen. Daartoe worden verschillende technieken aangereikt die van betekenis kunnen zijn om het leven wat gemakkelijker te zien en te maken. Het gaat erom allerlei situaties vanuit een ander perspectief te benaderen. In elf hoofdstukken krijgt men suggesties hoe problemen op een luchtige, humoristische en ongedwongen manier te bekijken en te benaderen. Deze in een toegankelijke stijl geschreven publicatie bevat vele tips en adviezen. Er zijn citaten uit andere publicaties, enkele dialogen, spreuken, nuttige figuren, een bronvermelding en verwijzing naar enkele websites. Dit werk is geschikt voor eenieder die in zijn leven wat meer wil gaan relativeren en is aan te raden voor managers, ondernemers, professionals, zorgverleners, leerkrachten en politici. Een originele en actuele publicatie.

Lees de recensie op Bol.com

Meer over: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren...

Het boek is te bestellen bij: